Saturday, April 13, 2013

Schoolkrant - Extra bericht


De naam van de blog word per 1 mei verandert in Elyse4Pets.blogspot.com!
Normaal gesproken heb ik vandaag geen artikel of een bericht etc. Dit vond ik echter gewoon té leuk om te laten zien. Eerder op mijn blog heb ik geschreven over de tweede kamer. In dit bericht in de schoolkrant van mijn school staat dat ze dat dus op deze blog kunnen lezen. Wil je teruglezen hoe het was in de tweede kamer? Klik dan op: Lees verder. En lees het artikel opnieuw!




Jaja! Je ziet het zeker goed. Vandaag ben ik naar de tweede kamer geweest met school. We zijn met de trein naar Den Haag centraal gereden en we hebben daar twee uurtjes mogen shoppen. We hebben twee gesprekken gehad met kamerleden. (PvdA en PVV) Het was gezellig, leerzaam en voor mij ook nog een goede reclame voor mijn blog! Wat een topdag was het vandaag. (Ondanks dat ik een beetje ziekjes ben)



Mijn dag begon niet fijn, ik had hele erge hoofdpijn, had geen zin in het uitje die achteraf echt heel leuk was, me buik deed pijn en was moe en gestressed. Toch heb ik maar een paracetamol achterover gegooid en ben naar Leiden Centraal gefietst. Om half 11 moesten we er zijn om de trein te pakken naar Den Haag Centraal.
Tja, en niet veel later belandt je in de winkelstraat! Ik ben samen met een vriendin Amy naar de Kruidvat, The sting, Expo, Claires en Blokker binnen gelopen. Alles is daar veel groter dan in Leiden! Ik heb alleen wat bij de Kruidvat en de Expo gehaald. Bij de Kruidvat een gezichtsmasker van Nivea: Hydraterend en verfrissend en een waterproof mascara van NYC. Bij de Expo ga ik nog even niet zeggen wat ik heb gehaald, want dat was namelijk een cadeautje voor mijn moeder! Ze weet nog niet wat het is. dus Ssttt!

Vervolgens hebben we met de klas een uitleg gekregen over de politiek, wie er in de tweede kamer zitten en wat er daar nou eigenlijk gebeurt. Door dezelfde man zijn we naar het binnenhof geleidt. We hebben daar een soort speurtocht gemaakt. We hebben over het plein gelopen op zoek naar antwoorden. Wat mij aansprak was dat er een boek lag onder glas. De namen die erin stonden waren de mensen die zijn gesneuveld bij de tweede wereldoorlog en iedere dag wordt er een bladzijde omgeslagen. Erg bijzonder.



Daarna zijn we naar de tweede kamer gegaan. We mochten daar helaas geen foto's maken dus ik heb deze foto even van internet af geplukt. De groene stoelen die je boven de welbekende blauwe leren stoelen ziet heb ik met mijn klas gezeten toen de tweede kamer aan het stemmen waren. Ik vond het echt heel gaaf om dit te zien! Veel mensen zullen er echt niks aan vinden, zeker niet van de doelgroep waar ik nu voor schrijf. Hoe officieel alles ging vond ik toch wel bijzonder om te zien en mee te maken.

Nu komt het allerleukste van dit allemaal! We hebben gesprekken gehad met Jan Vos van de PvdA (Hij heeft me helemaal geïnspireerd en op basis van dit gesprek komt nog een artikel online en met (als ik het goed heb) Lilian Helder van de PVV.

Waarom Jan Vos mij heeft geïnspireerd?  Hij had het over dromen, dromen waarmaken. Ik ga even niet teveel vertellen omdat ik hier een apart artikel over wil schrijven. Hij heeft mij geïnspireerd om mijn dromen na te jagen en te leren van tegenslagen! Hij heeft ons duidelijk laten weten dat de moed ons niet in de schoenen moet zakken. Hij vertelde dat hij vroeger rijk wilde worden. Hij had zijn eigen bedrijfje opgericht en later verkocht. Droom is uitgekomen! Hierbij vertelde hij dat als we iets willen bereiken, het dus kan. Dat je niet moet wachten tot je school af is maar alvast moet beginnen. (Natuurlijk wel je school afmaken!!)
Hij heeft verteld waarom hij in de PvdA zit en welk standpunt hij het belangrijkst vindt. 

Nog een leuk extraatje: Hij heeft deze blog getweet. Hierdoor kwam die automatisch op de site van het NOS te staan onder het kopje politiek! Handig!=D Was voor mij nog een extra duwtje om door te gaan met deze blog!
Het gesprek met Lilian Helder was ook interessant om naar te luisteren. Zij komt niet echt van een partij wat onze school aanspreekt (openbare school). Dat was waarschijnlijk ook de reden waarom we haar hadden uitgenodigd voor een gesprek. Ze vertelde ons dingen over de tweede kamer, welke standpunten ze het wel en niet mee eens was en waarom ze het vindt. Bij dit gesprek hebben we ook nog een lekker kopje thee gekregen en daarna gingen we richting HUIS!

Echt een geslaagd dagje! Wat begon als veel tegenzin is geëindigd met een grote grijns op mijn gezicht! Het was leerzaam en leuk!

Ooit in de tweede kamer geweest? Laat het me weten!

No comments:

Post a Comment