Sunday, April 21, 2013

Lievelingsdieren


Wat zijn nou eigenlijk mijn lievelingsdieren en waarom? Ik heb echt een liefde voor alle dieren. Terwijl slangen wat minder mijn kant is vind ik gekko's enorm leuke diertjes. Dit valt weer niet onder mijn lievelingsdieren  Dat blijven toch de knuffeldiertjes.


Ik heb een aantal lievelingsdieren. Als kleuter heb ik altijd een liefde voor goudvissen gehad, over gegaan naar de maanvissen en nu de knufeldiertjes! De kat, hond, hamster, konijn en paard zijn mijn favoriete huisdieren.


De kat kan haast niet aan dit rijtje ontbreken. Ik ben opgegroeid met een kat genaamd Tijger. Hij was een een mooie rode kater die al langer thuis woonde dan ik zelf deed. Bij hem is toch wel de gekte begonnen. Hij overleed toen ik 10 jaar was. Vervolgens ging ik een aantal keer bij het dierenasiel op bezoek om de katten aandacht te geven en later ging ik folders lopen. Er wonen veel katten in de buurt en daar ben ik dus vaak mee wezen knuffelen. Niet veel later had ik de hoop al opgegeven dat er een nieuwe kat in huis zal komen tot mijn grote verbazing. De kat bij mijn moeder op werk zocht een nieuw baasje en ja! Die kwam bij ons wonen. 8 oktober 2012 is Neeltje een Europese kortharige poes bij ons komen wonen. Een aanhankelijke poes die mij nu veel steun geeft.
Waarom de kat mijn lievelingsdier is? Ze zijn altijd aanhankelijk en het zijn grappige lenige beestjes die vaak de gekste sprongen kunnen maken. Ondanks hun voorliefde voor eten en slapen vind ik het superdiertjes!

De hond heb ik ook zeker wat over te vertellen. Mijn buren hadden een hond, mijn opa heeft twee honden gehad, mijn oom heeft 2 honden en mijn tante heeft 2 honden gehad. De hond van mijn opa heb ik echt super leuk gevonden! Helaas overleed hij vlak nadat mijn opa was overleden. Tot die tijd heb ik hem vaak uitgelaten als ik bij mijn opa was en het was altijd leuk. Hij was niet heel goed te been maar hij was altijd heel braaf en lief geweest.
Verder heb ik in de buurt veel honden uitgelaten. Een jack russel, kooikerhondjes, labradors, vuilnisbakkie en een beagle. Ik richtte mijn eigen hondenclub op toen ik 9 jaar was voor de lol samen met een aantal vriendinnen. We hebben de honden nog ongeveer 4 jaar uitgelaten en toen verhuisde heel wat honden helaas.   Het was altijd leuk.
Waarom de hond mijn lievelingsdier is? Ze zijn zover ik heb meegemaakt altijd heel vrolijk om je te zien en ze kunnen altijd een lach op mijn gezicht toveren. Je kan een als baasje en hond er een goede band mee scheppen.

En dan kom je aan bij de hamsters. Leuke diertjes. Ze zijn zo hyper als je je maar kan bedenken en tegelijk heel kwetsbaar. Dat doet mij wel wat. Ik heb mijn eerste hamster voor sinterklaas gekregen waar ik mij helaas niet veel meer kan herinneren. Pepper heette hij. Vervolgens kreeg ik Frummeltje die is overleden op mijn verjaardag en daarna kreeg ik Pinkey. Bij Pinkey is mijn liefde wel echt begonnen voor hamstertjes. Al gauw kreeg ik mijn tweede erbij die Speedy heette. Hij is ruim over de 3 jaar geworden. Vervolgens kreeg ik Snoozy. Een hamstertje uit een nestje van de buren van een vriendin. Volg je het nog? Het was in ieder geval heel leuk! Ik kreeg hem voor sinterklaas en mocht hem ophalen met kerst. Daarna kreeg ik een hamster uit een opvang, Basje. Hij was een hele mooie mandarijnkleurige hamster. Helaas heeft hij niet lang mogen leven door een longontsteking. Toen kreeg mijn broertje een hamster die een nestje kreeg. Dat hebben we absoluut niet zelf geregeld, zo bleken we haar gekocht te hebben. De moeder heeft het niet overleefd en daar zaten we met een nestje van 5 hamstertjes die nog geen 3 dagen oud waren. Die hebben we zelf opgevoed en ik hield Daizy. De rest is naar familie gegaan. Zij heeft helaas door inteelt ook niet lang mogen leven maar wat een liefde had ik voor dat beestje. het schept toch wel een band. Toen kreeg ik Bambi. Een hybride met een bruine kleur. een verlegen hamstertje waar je niet veel mee kan. Daarna kwam Mickey een lieve rustige Russische dwerghamster. Niet veel later heb ik via marktplaats Meeko gekregen. Anders zou zij naar een dierenwinkel gaan.
Zoals je leest heb ik al behoorlijk wat ervaring met hamsters. Ik paste ook wel eens op de hamsters van een vriendin waardoor ik ook enige ervaring heb met Syrische hamsters.
Waarom de hamster mijn lievelingsdier is? Ze zijn grappig om naar te kijken en super zacht. Ik vind het leuk om ze tam te krijgen en je hebt toch altijd een vriendje bij je.

                         
Het konijn is een dier dat ik ook van jongs af aan heb. Droppie was mijn eerste konijn. Een mooi bruin met zwart konijntje waar ik het ras helaas niet van weet. Ze is altijd een vrolijk en rustig konijn geweest. Oppakken is nooit haar favoriete bezigheid geweest maar liet het wel toe. Ze heeft tot haar zevende levensjaar bij ons in de tuin mogen rondrennen tot ze helaas ingeslapen moest worden doordat ze baarmoederkanker had. Wat een tranen. Ik heb een mooi bakje gekocht in de vorm van een hart met een engeltje er op waar haar haartjes in zit. een kaart van de dierenarts en een kaart van het crematorium en nog een foto staan op de gedenkplank die ik heb gemaakt voor drie dieren die veel voor me hebben betekend. De hond van mijn opa, mijn kat en het grootste gedeelte is voor mijn konijn Droppie. Momenteel staat er ook een geurkaars bij die iedere avond brandt.
Natuurlijk mag je er niet lang om treuren en ga je door met je leven. Het gemis was groot voor mij maar niet veel later kregen we twee nieuwe konijnen. Snuffie en Nijntje. Snuffie was ik echt verliefd op. op moment 1 was ik al verkocht. Ze stond te springen en te doen tegen de ruiten en ik MOEST haar gewoon hebben. We wisten het allemaal zeker en waren er van overtuigd. Zij ging mee. We namen haar zusje, de kleinste van het nestje mee. Nijntje. Helaas gingen ze na een poosje niet meer samen en zijn ze uit elkaar gehaald. Snuffie de dominante werd opeens aangevallen door Nijntje en de rollen waren omgedraaid. ze hielden maar niet op waardoor Snuffie kaal werd. We weten dat het rangbepaling is maar dit ging ons iets te ver. Nu hebben ze beiden een hok met een verdieping en een ren.

Waarom de konijn mijn lievelingsdier is? De lange oortjes geven een schattig gezicht en ze zijn erg aanhankelijk. Lieve diertjes die lekker pluizig zijn en zeker niet dom! Er valt ze zeker wat aan te leren als je er de tijd voor neemt. Net als bij een hond!



En dan kom je al bij mijn laatste lievelingsdier aan. Het paard! Dit is vast van vele dames een lievelingsdier zijn. Ik vind paarden niet leuk omdat je er op kan rijden, maar echt de verzorging van het paard vind ik gewoon onwijs leuk om te doen! Het vertrouwen winnen van je paard is ook echt iets wat mij aanspreekt. Mijn eerste verzorgpony is een shetlander Magic. Ze was nog helemaal groen en kon nog geen eens een halster om. Een echt veulen was ze niet meer. Ik denk dat ze iets van 2 of 3 was. Na een jaartje met haar gewerkt te hebben is het ons toch gelukt om haar een zadel op te krijgen, te wandelen, spelletjes te doen en haar lekker te knuffelen. Daar kon je in het begin toch echt mooi niet aan denken. Inmiddels loopt ze voor de kar maar dat heb ik niet meer mogen meemaken. Een tijdje daarna ben ik begonnen met het verzorgen van Devil. Een shetlander die van diezelfde eigenaar is geweest. Devil is een ruin van 2 รก 3 jaar. Hij is nog erg eigenwijs en vind het voetjes optillen nog erg naar. Dit gaat ook stukken beter en ik zie hem zeker opknappen. 
Ik heb natuurlijk niet alleen voor twee shetlanders gezorgd. Ik heb ook even een jaartje op een manege gereden en ik help af en toe met een trekpaard en een Draver. Daarvoor heb ik nog heel even als een soort groom gelopen en twee dagen meegedraaid op een fokstal.
Waarom paarden mijn lievelingsdieren zijn? Omdat je er veel mee kan doen en er grote wandelingen mee kan maken. Het zijn prachtige schepsels en ik voel me verder gewoon betrokken bij de verzorging van paarden. Het spreekt me erg aan.


Dit waren al mijn lievelingsdieren, waarom en waardoor. Ik hoop dat jullie het een beetje snappen waarom het toch de knuffeldiertjes zijn.

Wat is jou lievelingsdier?

No comments:

Post a Comment