Tuesday, April 2, 2013

Review: Puik chinchilla badzand


Vandaag heb ik voor jullie het allereerste review! Dit is een review dat geldt voor knaagdieren en konijnen zoals chinchilla’s, woestijnratjes, hamsters, cavia’s, konijnen en nog een aantal knaagdieren! Dit badzand gebruik ik al een tijdje dus ik vond dat ik hier inmiddels wel een review over mocht schrijven.

Veel leesplezier!
Chinchilla badzand van Puik is dus eigenlijk voor Chinchilla’s. Dit zijn schone dieren die door middel van zand hun vacht schoon kunnen houden. Maar niet alleen chinchilla’s kunnen dit badzand gebruiken. Mijn hamsters vinden het ook fijn en voor mij is het ideaal bij het verschonen van hun hokken. Één van mijn hamsters gebruikt het inderdaad om zijn vacht mee schoon te houden en die rolt er dus lekker in, terwijl mijn andere hamster, Mickey, het badzand gebruikt als wc. Super handig natuurlijk want dit is zeer makkelijk te verschonen doordat hij zijn behoeftes alleen daar doet. 

Zo ziet het zand er uit wat in de fles zit. Het is fijn en makkelijk zand. Wanneer je zand in een bakje doet en er mee schud is het egaal verdeeld. Dat is ook handig zodat je de voetafdrukjes van het dier in het zand ziet staan. Zo zie je of je dier er wat mee doet. Niet ieder dier doet er in het begin wat mee. Sommigen doen er nooit wat mee. Daarbij is er ook nog verschil in gebruik. Het ene dier ziet het als een wc, de ander als een bad. Het kan ook zijn dat het dier dit zand niet fijn vind en liever groffer zand wil. Dat kan je vaak dan van een ander merk halen.

Dit is de zandbak van Mickey. Hij gebruikt het duidelijk als wc. In het hoekje rechtsonder zie je een donkere plek waar hij dus zijn behoeftes doet. Het zand neemt goed vocht op en het plakt dan aan elkaar vast zodat het niet gauw verspreid door de rest van het hok. Het kan wel bij het eerste plasje in schoon zand  gaan geuren. Dit kan je een beetje neutraliseren door er een dun laagje zand bij te doen. Wanneer het dier het badje als wc gebruikt raad ik wel aan dit bakje regelmatig te verschonen.

 
Op de verpakking staat een beschrijving over hoe je het badzand kunt gebruiken bij chinchilla's. Het badzand van Puik is een kwaliteitsproduct van Holland Diervoerders B.V.
Voor degene die het niet kunnen lezen:
Chinchilla's zijn ergg zindelijke dieren, die zelf hun vacht verzorgen. Plaats daarom elke avond een bakje van ongeveer 20cm lang en 15cm hoog een laag badzand van 2cm in de kooi en laat dit een half uur staan. Uw Chinchilla wast zich, door in het zand te draaien en houdt daardoor zijn vacht zacht en luchtig. Puik badzand is een kwaliteitsproduct van Holland Diervoeders B.V. Postbus 8221 3503 RE UTRECHT

Met deze fles badzand kan je een behoorlijke tijd doen. één zo'n fles doe ik ongeveer een half jaar en dat gebruik ik dan voor drie hamsters die er gebruik van maken. De fles heeft een handige strooidop waardoor je niet snel uitschiet.

Het chinchilla badzand van Puik is €2,80


No comments:

Post a Comment