Tuesday, May 28, 2013

Proefdieren


(achtdagenindeweek.blogspot.com)
Helaas heb ik vandaag even geen filmpje voor jullie. Ik besloot om na mijn examens een filmpje op te nemen maar helaas ben ik ziek geworden. Waarschijnlijk door de vele stress die ik had en nu compleet zijn verdwenen. Daar voor in de plaats ben ik tv gaan kijken en wezen uitrusten. Ik kwam een programma tegen over proefdieren! Idee!

(Skynet.be)
Ik wilde dus wat vertellen over proefdieren! De meningen zijn heel erg verdeeld over of proefdieren nou wel of niet mogen blijven bestaan. Er zijn voor allebei de meningen goede argumenten waarvan ik vind dat iedereen wel even over moet nadenken! Uiteraard ga ik persoonlijk ook mee in de mening dat de proefdieren deels gestopt moet worden en ik moet zeggen, het gaat al de goede kant op!


(virtualbeauty.nl)
Er zijn veel organisaties die tegen proefdieren zijn en zich hiervoor inzetten. Hun argumenten zijn dan ook vaak: We kunnen het ook op mensen testen, of de gezondheid van de dieren gaat voor! Je krijgt ook vaak te horen dat dieren toch anders reageren op mensen waardoor je niet zeker kan zeggen of het product wat je test wel daadwerkelijk werkt op de mens! Hier ben ik het dan ook zeker mee eens en het onnodig lijden van de diertjes is wreed. Toch zijn er mensen die zeggen dat ze er tegen zijn, maar stiekem ook een beetje voor de proefdieren. Je komt dan snel de volgende argumenten te horen.
-Ze zorgen voor goede medicijnen waardoor wij kunnen genezen
-Testen worden vaak pas gedaan als ze bijna zeker weten dat het goed gaat
-Er worden ook medicijnen voor de dieren zelf gemaakt door middel van dierproeven!

Ja, daar zit dan weer wat in. de organisaties die tegen dierproeven zijn zetten zich dan ook als eerst in voor de wat minder zinnige testen zoals make-up of parfum. Het is ze dan ook al gelukt om cosmetica dierproefvrij te maken en dit kan je ook zien op je make-up door het labeltje of door de streepjescode te scannen op je smartphone. Je kan een app downloaden waarbij je kan zien of je cosmetica proefdiervrij is.



(demorgen.be)
Voor dierproeven worden vaak ratten, muizen, beagles, apen en konijnen gebruikt. Dit zijn de meest gebruikte diersoorten omdat die het meest op mensen zouden lijken. Er zijn acties geweest van mensen die zich op één diersoort richtte. Wil jij ook wat doen voor deze onschuldige diertjes?  Je kan donaties geven of kijk even op proefdiervrij.nl. Er word daar trouwens ook verteld over een kunstrat! Vele dieren kunnen hierbij vervangen worden! 

Wat is jou mening over proefdieren?

No comments:

Post a Comment