Wednesday, May 29, 2013

Geslachtsbepaling bij konijnen



(dwerghangoortjes.nl)
Ik heb gemerkt dat er al snel fouten worden gemaakt met het geslacht bepalen van een konijn. Veel konijnen worden met zijn tweeën gehouden wat natuurlijk ook de bedoeling is! De beste combinatie is een rammelaar en een voedster. Om te voorkomen dat er toch een nestje komt wil ik jullie helpen bij het bepalen van het geslacht van jou konijn!
                               

Hoe ik er opeens bij kom om dit artikel te schrijven is niet zo heel raar. Een jaar terug had ik twee konijntjes uit een dierenwinkel. Twee vrouwtjes zouden het zijn. Snuffie en Nijntje kwamen bij ons wonen. Dit heb ik later zelf nog gecontroleerd en ik dacht toch echt dat Snuffie een rammelaar (mannetje) zou zijn. We hebben het laten controleren bij de dierenarts aangezien ze toch bij elkaar zaten. Ook de dierenartsassistentes zeiden dat het ging om twee voedsters(vrouwtjes). Nou oké dan maar.
Uiteindelijk werd er zo veel op elkaar gereden waardoor Snuffie gewond raakte waardoor ze uit elkaar gingen. Later had ik Snuffie toch betrapt op zijn balletjes. Hij bleek dus wel een mannetje te zijn!
Ik wil jullie dit misverstand laten voorkomen! Het had mis kunnen gaan dat Nijntje was gedekt en ik met een oeps-nestje zat wat echt niet aan te raden is!


(Zoogdiervereniging.nl)
Op jonge leeftijd word dus heel vaak de fout gemaakt die ik dus ook heb meegemaakt. Aangezien wordt aangeraden om een mannetje en vrouwtje bij elkaar te houden en veel ander combinaties niet snel werkt is het erg belangrijk om te bepalen wat het geslacht is. Ook om te kijken welk van de konijntjes je wil laten castreren om een nestje te voorkomen. Het mannetje zal minder rijgedrag vertonen en de ingreep is minder risicovol dan bij een voedster en bij het vrouwtje is het een grotere ingreep maar de kans op baarmoederkanker verminderd met 50%!


(hetkonijenkabinet.webklik.nl)
Goed, nu het geslacht bepalen. Op de foto hierboven zie je het rammetje en de voedster. De bovenste drie foto's zijn een ram en de onderste 3 een voedster. Het verschil zit hem in de afstand van de anus en de geslachtsdelen en de vorm van het geslachtsdeel. Bij allebei de geslachten kan er iets naar buiten drukken, dit hoeft dus niet persé een piemeltje te zijn. Bij een mannetje is de opening rond en bij een voedster zal je een sneetje waarnemen. Bij een mannetje komt er vaak wat meer naar buiten dan bij een voedster.  Daarbij heeft een vrouwtje minder ruimte tussen de anus en het geslachtsdeel inzitten.
Wanneer de konijnen wat ouder zijn dan worden de ballen van het rammetje zichtbaar.

Even op een rijtje:
Ram:-Ronde opening
-grotere afstand tussen anus en geslachtsdelen
-Komt meer naar buiten zetten
-Op latere leeftijd zijn ballen vaak zichtbaar
voedster:-Een spleetje als opening
-Kleine afstand tussen anus en geslachtsdelen

Een ram heeft vaak een bredere kop dan de voedster. Hier kan je niet uit opmaken met welk geslacht je te maken hebt! Dit verschilt daarbij ook in ras en grootte van het dier.

Welk geslacht heeft jou konijn?

1 comment: