Monday, July 8, 2013

DIY: hooislinger


(Bunny-trainingNL)
Ik volg al een tijdje iemand die zich sterk maakt voor het plezier van het konijn. En toen kwam ik iets tegen waar ik best enthousiast van word. Een hooislinger! Iedereen kan het maken en lekker budgetproof om je konijn toch plezier te geven. Geen verveling dus!


Dit idee heb ik dus gekregen van Anita Alblas van Bunny Training Nederland. Zij is al een hele tijd creatief met budget voorwerpen waarvan je een leuk speeltje kan maken voor je konijn! 

Ze heeft altijd leuke ideeën die ze op facebook zet.(https://www.facebook.com/groups/sportenspelmetjekonijn/)
De site: http://bunnytraining.nl/

Wat je nodig hebt is een wc-rol of keukenrol, een schaar, touw of lint wat niet schadelijk is als het konijn er aan knabbelt. En natuurlijk heb je hooi nodig. Als je het leuk vind om je konijn wat meer uitdaging te geven kan je ook wat lekkere kruiden erbij doen of iets lekkers. Zorg er wel voor dat het niet schadelijk is of je teveel snoepjes gebruikt. Gewoon brokjes die je konijnen dagelijks voert kan wel.
Op een rijtje:
-schaar
-wc-rol
-touw
-hooi
-eventuele voertjes

Als eerste knip je een stuk lint of touw af dat je nodig hebt. Dit kan je makkelijk bepalen door de wc rollen er omheen te doen en de afstand te bepalen. Houd rekening met de uiteindes die je nodig hebt om hem op te hangen. 
Je doet een wc rol om het touw heen tot de plek waar je hem wilt hebben.
Bij een keukenrol raad ik je trouwens aan om hem door midden te knippen.

Daar leg je dan een goed knoopje in zodat hij niet van de plek kan verschuiven. Herhaal dit met alle wc rolletjes die je hebt. Bekijk goed welke afstand je tussen de wc rolletjes je wilt hebben en hoe lang hij mag worden.

Dit is mijn resultaat van het knopen van de wc-rolletjes. Ik heb er vier gebruikt omdat ik hem in de ren heb opgehangen waar dus genoeg plek voor is. De afstand is bij mij ook redelijk groot. Als je die afstand kleiner wilt hebben dan je hebt geknoopt kan je hem door midden knippen en met die twee uiteindes ze weer aan elkaar vastknopen of je maakt een lus tussen de wc-rollen en legt daar vervolgens een knoop in.

Vul de rolletjes met hooi en druk dit goed op elkaar zodat het er niet direct uit kan vallen. Ik heb hem tot de helft gevuld en vervolgens wat voertjes erin gedaan. Hierna heb ik de rol weer verder gevuld met hooi. (De voertjes kan je op deze foto niet goed zien omdat die groen zijn) 


Zo ziet één rol er dan uit. Ik heb bij alle wc-rollen wat voertjes gedaan maar je kan het ook in een paar weglaten of helemaal geen voertjes gebruiken. Ik merk wel dat mijn konijn langer blijft doorzoeken naar wat lekkers. Je kan trouwens ook wat groenvoer tussen het hooi doen maar let er dan wel op dat het er niet te lang in ligt en niet in de zon.

Dit is mijn hooislinger geworden. Hij is erg lang geworden en dat heb ik dan over de hele lengte van de ren verspreid zodat hij overal wat te zoeken heeft!

Daar hangt hij dan. Het ene wat hoger dan het andere rolletje maar zo moet hij er wat moeite voor doen! Hij hangt niet over de hele lengte maar slechts de helft van zijn ren. Ik had toch gedacht dat hij iets langer zou zijn maar nee dus. 


En dan spelen maar!


Wil je vaker DIY's?

No comments:

Post a Comment