Wednesday, June 12, 2013

Verzorgpony gezocht?

Veel meisjes dromen er wel van, een verzorgpony/paard. Het is vaak erg lastig om er één te vinden. De eigenaar wil er €50,- voor, 18+ en eisen veel ervaring. Ik geef jullie hier een aantal tips over hoe je makkelijker aan een verzorgpony kan komen! 


Ten eerste: In sommige streken is het erg lastig om paarden te vinden. Denk aan de grote steden als Den-Haag of Rotterdam. In Drenthe en Friesland vind je vaak al sneller een leuk paardje naar jou zin! Het ligt er natuurlijk ook aan wat jou eisen zijn aan een verzorgpaard, en zo komen we op het volgende punt.

Stel niet teveel eisen aan een verzorgpaard! De meeste 11-jarigen willen een verzorgpaard waar je mee kan rijden, buitenrit kan maken, mak is, waar je niet voor hoeft te betalen en geen verdere gebreken heeft. Ik zal je nu alvast zeggen dat dat bijna onmogelijk is om nu nog te vinden. Veel mensen durven je op die leeftijd nog geen grote verantwoordelijkheid te geven, daarbij is de eigenaar ook verantwoordelijk voor jou! 

Wel kan je proberen op die leeftijd te beginnen met een leuk klein shetje. Deze zijn vaak het makkelijkste om te vinden! Vaak rol je dan vanzelf in de wereld buiten de manegepaarden om en dan kom je vanzelf op een plek terecht waar je ook af en toe eens kan rijden.

Nu weet je een beetje waar je op kan letten. Naarmate je ouder word en meer ervaring opdoet vind je al sneller een leuke pony of paard. Vermeld dit! Ja, maar waar dan? Nou, heel simpel! Je kan advertenties gaan schrijven. Ga in eerste instantie eens op Marktplaats rondspeuren. Ben je 13 jaar terwijl ze iemand van 16+ zoeken, kan je wel gaan reageren maar de kans dat je mag komen is mini. Verdoe je tijd niet en zoek verder.
Heb je een leuke gevonden? Stuur dan een mailtje of bel de adverteerder op. Zeg waar je het paardje hebt gezien, waarom je denkt dat je hem kan verzorgen en vermeld je ervaring. Dit is niet heel anders dan wanneer je zelf een advertentie gaat plaatsen op Marktplaats of op Bokt.nl. Vermeld in die advertentie je eisen (Vaak heb je meer kans als je zegt dat je niet persé hoeft te rijden). Ik raad je aan daar zo min mogelijk van te noemen. Zeg wat je kan en hoeveel ervaring je bezit. Vaak helpt het ook om goede foto's van jezelf te plaatsen met een paard. Je zit op een paard of een foto waar je goed kan zien hoe je bent met een paard!
Verder kan je ook op je manege zo'n advertentie hangen of in de supermarkt aan het bord met advertenties.


Nou, dit is waar ik mee ben begonnen. En geloof me maar, dit is het dichtst dat ik bij mijn eerste verzorgpony kon komen. Het begon dat ik begon te rijden op een manege, dit heb ik een jaartje gedaan. Ik heb een advertentie op marktplaats gezet en ik kreeg reactie! Een vrouw had net een shetlander gekocht en ze wilde een verzorger waarmee ze vertrouwen bij het dier kon opbouwen. Dat leek mij wel leuk! Er was niks. Een groepje shetlanders op de wei. Dat was het. De meeste pony's waren ook schuw die je niet kon aaien. Deze shetlander met de naam Magic Thunder kon geen halster om en vond het alleen goed als je zijn neus aanraakte. Geloof het of niet, maar binnen een jaartje waren we al weer hier:

Deze shetlander begon zo erg te veranderen dat ik besloot om te zoeken naar een andere verzorgpony. Ik kwam voor drie dagen proefdraaien terecht op een stal met sportpaarden waar ik als een soort groom zal werken. Het ging om een IJslander en een KWPN. Ze reden cross country maar dit was helaas niet echt wat ik zocht. Inmiddels was ik dus gestopt met Magic. Ik heb even een tijdje zonder pony gezeten. Ik had weer een advertentie geplaatst op marktplaats en ik kreeg reactie van iemand met een Fjord. Ik zou daar op mogen rijden maar dan zou ik wel eerst een drukke weg over moeten. Hij zal me uit gaan proberen maar was verder wel een schat. Hij zou staan met een minishetlander een een fries. Ik ben daar ook maar 4 keer geweest en helaas kreeg ik geen gehoor meer en is dus ook dit niets geworden. Zoals je hoort kan je zeker wel wat tegenslagen verwachten! Zo zou ik ook een keer komen kijken bij een Haflinger. Ik zat in de auto daarheen en toen belde de eigenaar opeens op: Het hoeft niet meer, er is vanmiddag al iemand gekomen die ik neem. Oh, oke. Balen!

En toen kwam ik hier. Ik had nog contact met de eigenaar van Magic. Zij had deze pony opgeven moment gekocht en weer verkocht aan de huidige eigenaar. De eigenaar van Magic hoorde dat de verzorger van deze pony Devil er mee was gestopt en ze zei dat ze nog iemand voor hem zochten, of ik dat wilde doen. Zo ben ik dus via Facebook in contact gekomen met de eigenaar van Devil. De schat vond borstelen maar niks, hoeven optillen vond hij maar eng en hij was nog een beetje schuw maar het ging al veel beter dan bij zijn eerste eigenaar. Hij was nog maar 2. Ik had geen eisen gesteld en ben er gewoon voor gegaan. En daar ben ik blij om want inmiddels doe ik hem al 7 maanden! en heb ik sinds 6 juni deze leukerd erbij:

Een trekpaard. Ik mag er op rijden maar het is een erg lastig en zeer sterk paard. Hij vind het maar niks om de wei uit te moeten en er is veel geduld nodig om hem onder controle te houden. Een erg gevoelig paard. Ik kende hem al een tijdje omdat hij dezelfde eigenaar heeft als Devil. Ik ben er eigenlijk maar ingerolt. Hij is 8 á 9 jaar.
Verder knuffel ik ook wel met Katie, en af en toe rijd ik er op. Zij is een draver:

Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel hebben gehad en dat ik met mijn reis in het zoeken van een verzorgpony jullie een beetje op weg helpt. Niet opgeven!
Heb jij een verzorgpony?





No comments:

Post a Comment