Monday, June 3, 2013

Beaphar geurstop

Geurstop van Beaphar ligt al heel lang in de winkels. Nu sinds een maandje krijg ik er steeds meer over te horen maar ook veel onwetendheid hoe het werkt en wat het doet. Ik heb deze geurstop getest op mijn drie hamsters in de slaapkamer waar ik de werking goed in de gaten heb gehouden.

beaphar belooft het volgende:
-Een frisse en schone kooi
-breekt urine af
-snel geuren absorberen
-Geur word door natuurlijke bacteriën afgebroken
-Biologisch afbreekbaar
Of het biologisch afbreekbaar is en of het word afgebroken door bacteriën kan ik niet testen. Wel heb ik goed opgelet op de andere punten die beaphar beloofd. Geurstop is te gebruiken bij verblijven van knaagdieren en konijnen.

De strooidop heeft één redelijk groot gat aan de bovenkant waardoor ik snel uitschiet bij het strooien van het zand in de bak. Als je direct vanuit de dop strooit kan het ook zijn dat in de groeven zand terecht komt wat je daar weg kan krijgen door de dop dicht te doen en de fles ondersteboven houden boven de bak waar je het zand gestrooid wilt hebben. De fles is makkelijk te sluiten.

Het 'zand' zijn fijne korreltjes die makkelijk te verdelen zijn over de bak. Het verspreid aan de oppervlak een aparte geur die ik niet kan beschrijven. Het is zeker geen vieze geur. De geur omschrijven als 'lekker' is ook weer overdreven.Wanneer je het zand op je hand houd voelen je handen al gauw dof aan. Of dit komt omdat het het vocht uit je handen onttrekt weet ik niet zeker maar ik vermoed van wel.
Bij een wat nattere oppervlak blijven de korreltjes plakken zoals je een beetje kan zien op de bovenstaande foto. Op het eerste gezicht lijken de korrels wit. Wanneer je de korrels op een echt witte ondergrond legt zie je dat de kleur een beetje neigt naar mint/groen. 

De korrels heb ik op deze manier verspreid over het plashoekje van één van de hamsters. Bij de andere hamsters heb ik het zand over de hele bak gestrooid met een wat minder dikke laag. Over deze laag heb ik de bodembedekking gegooid en bij de wc van één hamster Mickey heb ik Chinchillazand van Puik er over heen gestrooid en geleidelijk verdeeld.  Je verschoont de kooi weer verder en dan is het klaar om je dier weer terug te zetten in zijn hokje. 

Ik ben zeer enthousiast over de geurstop van beaphar. De urinegeur is inderdaad minder maar niet volledig geabsorbeerd naar mijn mening. Verder heb ik een hamster, Meeko, die ook urineert in zijn loopradje. Deze geur word dan natuurlijk niet geabsorbeerd door de geurstop o.i.d. Wanneer je hamster vooral daar plast kan je beter dat aanpakken. Daar strooi je zeker geen geurstop over heen. Ik kan geen goede na-foto laten zien omdat er bodembedekking over de korreltjes ligt.
Ik merk wel dat vlak nadat het diertje heeft ontlast, je de geur wel duidelijk ruikt. Na ongeveer een minuutje á halve minuut merk je de geur al snel minder worden.
Of de Geurstop van Beaphar ook zorgt voor een schone kooi, kan ik helaas niet zeggen. Hij houd zich wel aan zijn belofte door te zorgen voor een frisse kooi. Je hebt veel minder last van nare geurtjes.


Overig:
Op de verpakking staat de volgende gebruiksaanwijzing:
Reinig het knaagdierverblijf grondig. Strooi vervolgens een dun laagje Beaphar Geurstop op de droge bodem. Knaagdieren hebben meestal een vaste hoek in het verblijf waar ze hun ontlasting doen. Zorg ervoor dat in deze hoek voldoende Geurstop ligt. Over dit laagje brengt u bedding of een bodembedekker aan. Bij één knaagdier is dit voldoende om de bak gedurende 1 week vrij te houden van nare geurtjes. Bij 2 knaagdieren of meer, 2 keer per week strooien en verschonen. Bij normaal gebruik is de inhoud van deze verpakking voldoende voor circa 4 maanden (bij 1 knaagdier). Koel en droog bewaren.
Netto gewicht/poids net: 600 g.


Beaphar geurstop 600g kost €6,45 

No comments:

Post a Comment