Wednesday, June 5, 2013

Dierentuin

De dierentuin, de meningen zijn er over verdeeld. Dieren opgesloten in hokken. Toch vind ik dat ze wel hele goede verzorging krijgen en de natuurlijke omgeving word vaak heel goed nagebootst! Ze hebben vaak niet alleen 'wilde' dieren maar ook boerderijdieren! Wil jij weten wat ik leuk vind aan de dierentuin? Lees dan maar met me mee!

Laten we beginnen met alle vooroordelen van de meeste mensen. Ik zeg niet dat deze meningen fout zijn, maar ik wil graag mijn mening hierover vertellen. De meeste mensen denken al gauw dat een dierentuin zielig is, omdat de dieren in hokken worden opgesloten en niet de zoveel hectare grond krijgen als die ze tot hun beschikking hebben in het wild. 
Klopt! Dit hebben ze inderdaad niet. Bedenk echter wel dat de meeste dieren in de dierentuin ook daar geboren zijn of in een andere dierentuin. In ieder geval in gevangenschap. Dit betekend dat je het dier niet meer vrij kan laten in de natuur waar je ze normaal gesproken zal tegen komen. Het dier zou zich niet te weten overleven, weet niet hoe die zijn voedsel kan vinden en wie zijn vijanden zijn. Daarbij heeft iedere diersoort vaak een dierenverzorger die precies weet wat het dier nodig heeft, hoe hun habitat eruit ziet en wat voor voer ze nodig hebben.
De dierenverzorgers hebben vaak een opleiding gevolgd om ze juist te kunnen verzorgen. Ze letten ook goed op dat hun hok de juiste spullen bevat. Dat een aap bijvoorbeeld goede klimmogelijkheden hebben en de zeeschildpad schuilmogelijkheden hebben en een juiste watertemperatuur. Er is vaak aan alles gedacht!

Ik ben persoonlijk erg fan van dierenpark Emmen. De dieren hebben heel veel grond tot hun beschikking en de je loopt als bezoeker tussen de pinguïns! De dieren zien er uitstekend verzorgt uit en de natuurlijke leefomgeving word ontzettend goed nagebootst. Deze beer heeft water, takken, stenen, ophogingen en van alles tot zijn beschikking wat hij ook in het wild zou hebben.
De zebra's lopen doodleuk tussen andere dieren  zoals giraffen! Dat kan makkelijk en in het wild blijven ze ook vaak dicht bij elkaar. De giraffen zien meer, waardoor de zebra's ook snel op de hoogte zijn van eventuele gevaren. Goed nagebootst! 
Dierenpark Emmen heeft verder ook een klein kinderboerderijtje en restaurants. Kraampjes zodat jij ook in je behoeftes kan voorzien en de werknemers zijn er erg vriendelijk.


Nu komt natuurlijk de zomervakantie er aan. De dierentuinen stromen ook vol met bezoekers en misschien is het ook voor jou een leuk idee om eens een kijkje te nemen. Een dierentuin is vaak ook een mooie plek om foto's te maken van de omgeving en de dieren zelf! Ik ga deze zomer naar de dierentuin in Antwerpen! Ik ben er nog nooit geweest en ik ben zeer benieuwd. 

Ken jij een dierentuin die jij leuk vind? En wat is jou mening over dierentuinen? Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie mening! 





No comments:

Post a Comment