Wednesday, June 19, 2013

Hamstervermaak

''Leuk hoor! Een hamster in huis! Alleen wat kan je er toch weinig mee.'' Ik laat jullie dit keer zien hoe ik speel met mijn hamsters! Handtamme, bange en bijtende hamsters komen aan bod! Lees vooral door als jij ook je hamster wat plezier wil geven!


Laten we beginnen met het lastigste soort hamstertje. De bange hamster. In eerste instantie zal ik zeggen: Zorg ervoor dat het diertje minder bang word. Hier kan een behoorlijke tijd over gaan. Ik heb een bange syrische hamster die erg snel kan zijn. Hij gaat al vooruit en hij is al minder bang! Geef hem de tijd en laat hem wennen aan de bewegingen, geluiden en je aanwezigheid wat er vaak in zijn omgeving zal zijn. 

Wat ik verder doe om het beestje te vermaken? Ik plak er een ren aan vast als ik er bij ben!
Zorg er wel echt voor dat je er bij bent! Een hamster kan over zo'n ren heen klimmen waardoor hij ontsnapt. Een dwerg doet er wat langer over dan een syr maar zelfs dan moet je niet even naar de wc lopen.
Voordelen:
-Hij kan meer ruimte verkennen waardoor hij zich minder verveeld
-Meer ruimte zorgt voor meer renplezier waarbij hij ook meer energie kwijt kan
-De ruimte word minder eng omdat hij in leert zien dat er niks gebeurd
Nadelen:
-De hamster kan er uit klimmen
-De hamster kan de ren wegduwen
-Je moet goed op je huisdier letten
Verder kan je ook nog een wc-rol vullen met voertjes en dicht klappen waardoor hij zich minder zou vervelen


Zoals je ziet heb ik ook een bijtende hamster die ik moet vermaken. Deze hamster zit in een hokje hoger dan zijn soortgenoot waardoor er geen ren aan vast gemaakt kan worden. Deze hamster geef ik vooral veel klim en knaagmogelijkheden. Knaastengels(Stengels met lekkernijen eraan) de wc-rol en gewoon zijn dagelijkse voer natuurlijk! Deze hamster kan ook in een aparte ren gezet worden waar ik dan huisjes, buizen, trappetjes en wc-rolletjes in leg. Zo heeft hij ook afwisseling en iets om te onderzoeken. 
Natuurlijk kan je ook het diertje proberen tam te krijgen door het volgende te doen:
Ga bij het hok zitten en ga een beetje praten tot hij aan je gewend is, vervolgens kan je hem iets lekkers geven, na dit een tijdje te hebben gedaan kan je ook wat lekkers op je hand leggen. Je hebt kans dat hij dan op je hand komt zitten. Hou je hand nog in het hok en til hem niet op! Zo kan je het steeds uitwerken.
Voordelen:
-Je krijgt een tamme hamster
-Je kan meer met je hamster doen
-Doordat je meer afwisseling kan bieden heeft je hamster meer plezier
Nadelen:
-Het kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen
-Bij uitproberen kan je gebeten worden


Tja, dan heb je de tamme hamstertjes. Deze kunnen eigenlijk alles wel! Je kan ze lekker veel klimmogelijkheden geven, een ren die hij kan onderzoeken, een wc-rol laten verscheuren of verstoppen van snoepjes. Je kan ze alle bovenstaande dingen bieden en ze krijgen vaak de meeste aandacht
Deze tamme hamstertjes kan je ook makkelijk oppakken waardoor je ze ook makkelijker los kan laten rondlopen. Denk bijvoorbeeld aan je hele kamer! Let er dan wel op dat hij hamsterproof is. Geen snoeren, kleine schadelijke dingetjes, dingen waar hij niet op mag knagen weg en kijk uit dat er niemand op kan staan of scherpe randjes zijn!
Voordelen:
-Je hamster kan zijn volledige energie kwijt
-Hij heeft veel te ontdekken wat tegen verveling helpt
-Je hebt een leuk diertje waar je naar kan kijken
Nadelen:
-Je moet wel opletten op eventueel over het hoofd geziende gevaren
-Je moet de ruimte voorbereiden

Ik hoop dat ik jullie een beetje op een idee heb gebracht! Als jullie een vraag hebben over iets dan kan je dat laten weten!

Wat doe jij om je hamster een plezier te doen?

No comments:

Post a Comment