Friday, June 7, 2013

Dierenfotografie

Het kan soms erg lastig zijn. Ik weet er alles van. Bij deze wil ik jullie een aantal tips geven om jou lieve huisdier goed op de foto te krijgen! Dit artikel is gebaseerd op eigen ervaringen en tips die mij heeft geholpen. De foto's die worden gebruikt zijn door mij gemaakt en onbewerkt.
Veel leesplezier! 

Iedereen weet dat er verschillen zijn in camera's. De camera die jij moet hebben is geheel persoonlijk. Kijk naar jou wensen. Wil je echt profesionele foto's maken? Dan kan je beter geen mobieltje pakken maar gaan voor de wat duurdere spiegelreflexcamera's. Deze zijn er in verschillende soorten. Wil je beeldstabilisatie, veel pixels en filmfuncties? Dan kom je al gauw een stuk duurder dan wanneer je alleen veel pixels wilt. Laat je goed informeren over diverse camera's en prijsklassen. Bedenk goed wat je wilt, en zoek dan de juiste camera uit.


Tip 1: De horizon
Ik heb vaak het meeste moeite met de horizon. De foto's komen vaak wat beter uit als deze goed horizontaal  op de foto staat. Als je een dier fotografeert richt je je natuurlijk erg op hoe het dier op de foto staat, je wilt het dier er graag recht op hebben staan. Een dier staat soms wat scheef waardoor je soms de fout kan maken door de camera mee te draaien. Daardoor vergeet je soms op andere aspecten te letten. Dit is zo'n punt wat je al gauw vergeet om op te letten en valt het later pas op.
Fout
Mijn simpele tip bij het fotograferen is om je camera op een statief te zetten of op de grond. Een statief is natuurlijk niet altijd handig als je een dier veel vrijheid tot beweging geeft. Het dier kan voor het beeld van de camera wegrennen. Als je het op de grond zet of op een ander vlak oppervlak (zoals een tafel of kast), kan je de camera meedraaien.


Tip 2: OoghoogteLet maar eens goed op de foto's door professionele fotografen. Je kan het dier dan recht in de ogen kijken. Bij de wat grotere dieren als paarden, koeien en grote honden gebeurt het al vaker dat je een goede foto maakt of bij je hond op de knieƫn zakt om de foto te nemen. Bij knaagdieren, konijnen of katten moet je vaak op de grond gaan liggen.
Waarom moet je een foto nou op ooghoogte maken? Nou, het MOET natuurlijk nooit. Een foto van bovenaf als het dier omhoog kijkt kan ook karakter hebben. Laat ik je eens een voorbeeld geven door middel van een foto:

Dit is dus een foto van bovenaf terwijl een dier niet op je let. Dat geeft de foto niet veel karakter dan wanneer het dier je aankijkt of je er bij zou gaan liggen!



Tip 3: Zon
Lastig lastig lastig, de zon blijft vaak moeilijk bij het fotograferen. De zon of de zonnestralen zijn heel mooi in op de achtergrond of op het dier. Helaas krijg je dan vaak dat de foto overbelicht word. De foto slaat dan wat wit uit. Bij een wit dier zie je vaak geen structuur in het vacht. Om fouten met de zon te voorkomen kan je het dier fotograferen in de schaduw. Een hele simpele tip die voor beginnende hobbyfotografen handig is om toch mooie foto's te kunnen maken. Ik gebruik persoonlijk een kap op mijn lens(Zie foto) en een speciale lens dat maar een bepaald aantal licht toelaat. Deze lens kan je zelf instellen hoeveel licht er door de lens komt.


Ik hoop dat jullie wat hebben gehad aan de bovenstaande fotografietips. Dit zijn nog een beetje de basistips maar daar kom je waarschijnlijk al een heel eind mee! Ik fotografeer met de Canon EOS 1000D en heb een lens van TAMARON.

Als jullie nog meer vragen hebben, dan kunnen jullie die stellen in de comments.

Met welke camera fotografeer jij je geliefde huisdier?


No comments:

Post a Comment