Sunday, August 18, 2013

Ras van de week: Bordeaux dog


(bordeauxdog.org)
Vandaag wil ik jullie de Bordeaux dog voorstellen. De hond van mijn opa was een bordeauxdog en die is helaas al een tijdje overleden. Gisteren kreeg ik zijn halsband en wilde graag dit ras op mijn blog zetten. ter eren van Bo. 
(hondentekoop.com)
De bordeauxdog komt oorspronkelijk uit Frankrijk en is ontstaan uit de Romeinse Molossers. Dat zijn hele grote honden. Dit ras heeft het erg moeilijk gehad. Na de tweede wereldoorlog dreigde het ras uit te sterven.

File:DJT 0086.jpg
(wikipedia)
Vroeger werd de bordeauxdog ingezet voor de jacht. Ze zijn erg sterk en gespierd waardoor ze hier goed voor waren. Daarom werden ze ook ingezet voor gevechten met wolven en beren. Het zijn ook erg moedige dieren waardoor ze nu ook worden gebruikt als waakhonden. Als gezelschapshond kunnen ze ook goed zijn hoor. Ze hebben een hoge prikkeldrempel waardoor ze goed geschikt zijn voor een gezin met kinderen. De hond is ook rustig en erg gehecht aan zijn baasje. Dat merkte ik vooral bij Bo.


(honden.netscype.com)
De bordeauxdog is een gespierde hond met een kort rode vacht. De ogen staan vaak ver uit elkaar en de oren hebben een driehoekige vorm en zijn hangend. Dit ras heeft een brede kop en borst met een wat plattere snuit. De huid is ook erg los en wat rimpelig. Vooral bij het gezicht is dit goed zichtbaar.
Dit ras kan een schofthoogte bereiken van 58-69 cm.


No comments:

Post a Comment