Thursday, September 26, 2013

Zielig vinden


(muizenforum)
Misschien een gekke titel. Het viel me heel erg op dat het hanteren van bepaalde beestjes zielig gevonden word. Ik wilde wel eens weten waarom het zielig word gevonden en of het komt door een misverstand en of het echt zielig is. Ik ben er achteraan gegaan!


Ik doe dus een dierenopleiding niveau 4 en heb nu een aantal lessen gehad in het fixeren en het hanteren van verschillende kleinere dieren. Ik ben op internet wezen kijken en bij veel filmpjes zie ik reacties staan als: Dierenbeul! en Je doet het beestje pijn! Waarop ik het lastig vind om te oordelen. Volgens de officiƫle manieren moet het zo, maar iedereen doet iets anders. Laat me een aantal voorbeelden geven.

Een hamster heeft veel vel, dat komt door de wangzakken. Bij het fixeren maak je hier gebruik van. Voor ik vertel hoe ik leer te fixeren, vertel ik wat het nou eigenlijk inhoudt. Fixeren doe je om bijvoorbeeld het geslacht te bepalen. Als je het dier goed fixeert kan het dier je niet bijten of krabben. Als je hem niet goed vast hebt, dan kan hij dus gemakkelijk bijten. 
Bij een hamster pak je dus het dier bij het vel vlak achter de oren vast. Zoveel mogelijk. De oogjes poppen een beetje naar buiten en het dier kan zich niet bewegen als je hem goed tegen je hand aanhoud. Dit word vaak zielig gevonden omdat men denkt dat het pijn doet om zo getild te worden. Het doet echter meer pijn door met je vingers in zijn buik te porren om hem overeind of op zijn rug te laten om het geslacht te bepalen. 


(muizenforum)
Volgend voorbeeld, het hanteren van de muis. Je pakt een muis op bij de staartbasis zoals je op bovenstaande foto ziet. Veel mensen denken dat dit heel erg pijnlijk is. Volgens mij komt dit omdat ze het verwarren met het vasthouden aan de staartpunt. Bij de staartpunt doet het echter wel pijn. Waarom? De huid van de staart kan dan loslaten, dit is een ontsnappingstechniek. Zo kunnen ze ontsnappen aan roofvogels. Door het loslaten van de huid, sterft de staart ook langzamerhand af wat dus wel veel pijn doet. Bij de staartbasis is dit dus niet het geval. 


Bij het konijn is het met het hanteren weer hetzelfde verhaal. Het nekvel. Hiervan zijn er al minder mensen die het zielig vinden maar nee. Het optillen aan de oren is zielig. Nekvel hier dus ook weer niet. Als ze klein zijn dan tilt de moeder ze ook zo op. Let maar eens op als je ze aan het nekvel optilt. Veel konijnen zijn dan nog rustig. Sommige mensen tillen ze op door een hand onder de buik. Veel mensen gaan dan met de vingers in de buik prikken (onbewust). Dit doet dus wel pijn bij het konijn omdat je dan in de ingewanden prikt.
Rustig maar, val me niet aan. Sommige konijnen mogen inderdaad niet bij het nekvel worden opgepakt omdat de huid daar heel dun is.


Dit zijn de dingen die mij dus waren opgevallen afgelopen dagen en die wilde ik graag met jullie delen met een doel. Ik ben namelijk erg benieuwd naar wat jullie er nou eigenlijk van vinden en hoe jullie die dieren optillen. 




No comments:

Post a Comment