Sunday, September 29, 2013

Ras van de week: Gouwenaar


(bunnybunch.nl)
Waarom ik nou weer op de gouwenaar kom? Ik kwam er één tegen op marktplaats. Hij zag er leuk uit en heb er nog niet veel over gehoord. Ik heb voor jullie wat informatie bij elkaar gesprokkeld. Via het internet, maar ook in de bibliotheek en via kennissen. 
undefined
De gouwenaar komt oorspronkelijk uit Nederland en is gefokt uit havana's. Ze zijn niet doelbewust gefokt. in 1920 werd er een nestje havana's aangetroffen waarvan een aantal een aparte kleurslag hadden. Dit werd later de gouwenaar.


Zoals ik al zei is de gouwenaar niet bewust gefokt voor iets. Het ras word nu als huisdier gehouden. Toch zie je hem niet erg veel terug komen. Het ras komt niet veel voor. Erg zonde wat mij betreft. Ik vind het echt een mooi apart ras. De kleur spreekt me enorm aan en daarnaast schijnt het een perfect karakter te hebben als huiskonijn. Ze schijnen rustig en aanhankelijk te zijn. Nieuwsgierig zijn ze ook, en dat levert meestal wel leuke momenten op.

undefined
Er zijn ook erg weinig foto's te vinden van dit ras. De gouwenaar komt voor in de kleur pastelachtig lichtblauw. Ookwel Lila. Ze hebben een korte en brede kop met oren van ongeveer 11cm lang. De puntjes van de oren zijn mooi afgerond. Ze hebben een kort vierkant lichaam met een kort en gespierde nek.  Ze hebben een brede borst, rug en schouders.

*Van de gouwenaar heb ik helaas geen beelden kunnen vinden wat maar weer laat zien hoe vaak het ras voorkomt op de wereld*

No comments:

Post a Comment