Thursday, January 30, 2014

Misverstanden caviaverzorging


(caviapret.nl)
Cavia's zijn grappige beestjes om als huisdier te houden. Wat echter vaak word vergeten is dat het gevoelige diertjes zijn die een bepaalde verzorging nodig hebben waar niet ieder persoon van op de hoogte is. Ik vertel jullie over de grootste misverstanden van het houden van een cavia. Daarbij vertel ik jullie bij deze alvast: Lees je goed in over de volledige verzorging van een cavia voordat je het als huisdier neemt.


Eigenlijk gaat het bij het houden van een cavia al gelijk mis met één van de belangrijkste punten in het leven van een cavia. De huisvesting. 


(dierenkliniekschaijk.nl)
Wist jij dat een cavia niet op stro mag? Op veel verpakkingen van stro kunt u een afbeelding vinden met een cavia er op. Goed! Dat kan ik dus gebruiken voor mijn cavia. Niet dus. De cavia heeft hele gevoelige voetzooltjes wat dus niet lekker loopt en slaapt voor je cavia. Er kunnen irriterende plekken optreden of zelfs wondjes aan de pootjes. Dat wil je natuurlijk niet hebben. Daarbij kan het stro in de ogen prikken van de cavia waardoor er ontstekingen kunnen ontstaan. Dat klopt, een konijn kan wel op stro staan. Die kan springen en die zit over het algemeen wat hoger op zijn pootjes dan een cavia. De voetzooltjes van een konijn zijn ook minder gevoelig dan dat van een cavia.
Wat kan je dan wel gebruiken als bodembedekking? Zaagsel (of houtvezel) is ook erg bekend en geschikt voor je cavia. Dit kan je ook bij de plaatselijke supermarkt of dierenwinkel vinden. Ook kan je speciaal caviastro aanschaffen. Dit is over het algemeen duurder in de aanschaf, is niet persé nodig, maar het mag wel. Dit stro bevat weinig stof, is zachter en vaak ook kleiner en fijner waardoor het niet in de ogen kan prikken. 


(members.chello.nl)
Het tweede punt waar het heel vaak fout gaat is dat cavia's vaak alleen worden gehouden. Cavia's zijn groepsdieren en moeten dus minimaal 1 maatje hebben. 'Ik geef hem toch veel aandacht, hij komt echt niets te kort.' Jawel. Wanneer moeder boodschappen doen is, de vader op werk zit en de kinderen op school zijn zit het beestje alleen. Cavia's in het wild zijn altijd, maar dan ook echt altijd in gezelschap van elkaar. Een maatje in het verblijf is niet te vervangen en is wat mij betreft echt een noodzaak.

(bunnybunch.nl)
Een konijn bij een cavia zetten... Ja, de cavia én het konijn hebben gezelschap. Helaas is dit wel de verkeerde gezelschap. Het kan vaak goed gaan maar het gaat ook heel vaak fout. Ze kunnen elkaar flink bijten en een konijn kan de cavia hard trappen. Waarom doen ze dat? De cavia en het konijn hebben een hele andere taal. Dit is net zoals wanneer een chinees aan jou iets zou vragen. Hoe graag je ook je best wil doen om hem te begrijpen, het lukt je niet. Dit is precies zo met de cavia en een konijn. Konijnen likken elkaar schoon. Cavia's doen dat liever niet.  Het kan, maar het allerbeste voor allebei kan je een soortgenootje halen. Houd je dan tóch een konijn en een cavia samen? Geef ze dan caviavoer. Wanneer je konijnenvoer geeft, doe je de cavia een enorm tekort aan vitamine C wat heel gevaarlijk kan zijn. 


(angenent.biz)
Cavia's zijn ook vluchtdieren. Houd er dus rekening mee dat er een schuilhok moet zijn. Een donkere plek waarin het diertje zich kan terugtrekken. Een cavia kan niet springen dus houd hier ook rekening mee bij de inrichting van het hok. 

Dit was dan alweer wat ik met jullie wilde delen. Ik weet dat de verkeerde verzorging van dieren vooral komt door onwetendheid en daarom wil ik graag mijn steentje bijdragen door dit te schrijven. Ik val hierbij dus niemand aan en heb ik alleen maar het beste voor met de eigenaren en de dieren. In dit artikel stond in grote lijnen waar het snelst fouten worden gemaakt in de huisvesting van een cavia.

Fijne dag verder!


No comments:

Post a Comment