Sunday, February 2, 2014

Ras van de week: Saarlooswolfhond


(www.uwhondenkat.nl)
De saarlooswolfhond staat hoog op mijn verlanglijstje van dieren die ik later wil hebben. Ik vind deze wolfhonden zulke prachtige dieren. Puur omdat ze het dichtst bij de wolf staan. Je ziet hier een echte hond naar mijn mening. Ik wil jullie graag meer vertellen over dit prachtige ras.

(foundwalls.com)
De Saarlooswolfhond komt oorspronkelijk uit Nederland. Dit ras staat heel dicht bij de wolf. Dit ras is gefokt door Leendert Saarloos. In 1975 werd dit ras erkend door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland. Enige jaren later volgde de internationale erkenning.


(www.saarloos-wolfhond.lu)
Het ras werd vooral op het karakter gefokt. Uiterlijk kwam op de tweede plaats. Ze hadden een geschikt en voorzichtig karakter waardoor ze werden ingezet als reddingshonden en anderen weer als blindgeleidehond. Ze hebben ook de uithoudingsvermogen en kracht van een wolf.Tegenwoordig heeft de Saarlooswolfhond een schuwer karakter. Ze worden ook als gewoon huisdieren gehouden. Dit is echter wel veel werk om te onderhouden. Ze moeten veel beweging hebben en het zijn zelfstandige honden. Ze hebben een goede opvoeding nodig.


(www2.wolf-center.eu)
De Saarlooswolfhond lijkt iets langbeniger dan de Duitse herder, maar hij is lichter en eleganter. De hond heeft opstaande oren en een dikke vacht. Zijn vacht kan voorkomen in het grijs en bruin. De wolfshond heeft een echt uiterlijk van een wolf wat hem volgens mij zo aantrekkelijk maakt. Ze hebben een hangende staart.
De schofthoogte van de saarlooswolfhond ligt tussen de 60 en 75cm. Ze wegen van 30 tot 40 kilogram.



No comments:

Post a Comment